Ystäväni sanoi minulle tässä viikonloppuna näin: "Ihmiset on aika eritavalla laihoja. Sulla on laihat jalat ja mulla on vissiin vähän littanampi maha kun sulla." Aloitimmekin miettimään aihetta ja puhkesi keskustelu, niinkuin aika usein, kun puhumme vakavia. :)  "Ihmiset tuijottaa pelkästään sitä omaa niin sanottua läskiä osaa itsessään, eivätkä ollenkaan tajua, että heillä voi olla jokin laihakin osa itsessään." sanoin sitten ystävälleni. Rupesimme miettimään, kuinka totta tämä onkaan. Useinkaan ei kuule, että joku olisi tyytyväinen johonkin osaan kehossaan, että joku osa olisi omasta mielestään laiha. Keskitytään liiaksi siihen negatiiviseen osaan itsessä, siihen niin sanottuun läskiin osaan tai sitten yleistetään koko keho läskiksi, vaikka omasta mielestä saattaa vain joku tietty osa olla "läski". Sen sijasta, että sanoisi vaikka että, "Voi vitsi mulla on ihan hirveän läskit jalat." voisikin sanoa, että "Mä oon tosi tyytyväinen, kun mulla on näin laihat kädet." Silloin saisi paljon paremman mielen itselleenkin.

Nykyään kylläkin kauneusihanne on langanlaiha, ei tosin anorektikko, vaan jokin normaalin ja anorektikon välissä oleva. Normaalipainoista pidetään jo läskinä, eikä ymmärretä, että se on se paino, mikä olisi kaikkein parhain vaihtoehto. Koulussa ja kaupoissa kuulee todella laihan näköisten ihmisten haukkuvan itseään läskiksi.

On myös sitten juuri näitä anorektikkoja, jotka ovat langan laihoja. Missä ei ole mitään muuta, kuin sitä laihuutta. Sekä ylipainoisia, joilla ei välttämättä ole jotain niin kauhean laihaa, mutta jollakin tavalla laihaa kuitenkin. Jollain heistä voi olla vaikkapa laihat kädet verrattuna muuhun vartaloon tai vastaavaa.

Olen itse normaalipainoinen, mutta minulla on pömppis. Olenkin kuullut vaikka mitä siitä ja ainoastaan sen perusteella minua kutsutaan joskus läskiksi. En pidä mahastani, mutta sovellan tätä positiivista ajattelutapaa itseeni. Mielestäni minulla on laihat kädet ja sormet. Ystäväni taas pitää niitä jalkojani laihoina, mutta itse pidän niitä ihan normaaleina. Olen kuitenkin onnellinen, että minussa on jotakin laihaa ja pidänkin käsistäni todella paljon. :)

Meemi: Mitä osaa pidätte itsessänne laihana?